Kynoterapia jest jedną z metod naturalnych wspomagających nauczanie, leczenie i rehabilitację osób z różnego rodzaju zaburzeniami i niepełnoprawnościami. Kynoterapia to inaczej terapia z udziałem psa, jest to metoda wzmacniająca efektywność rozwoju osobowości, edukacji i rehabilitacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies, prowadzona przez wykwalifikowanego kynoterapeutę.
W trakcie spontanicznej, radosnej zabawy (ukierunkowanej przez prowadzącego) uczestnicy przyzwyczajają się do kontaktu z psem, głaszczą go, wydają polecenia. Zajęcia mają za zadanie dostarczenie uczestnikom pozytywnego ładunku emocjonalnego i satysfakcji z obcowania z psem, przełamują lęki w kontaktach z otoczeniem, stymulują rozwój zmysłów, pobudzają aktywność, pozwalają oderwać się od otaczającej rzeczywistości.
Zajęcia kynoterapeutyczne obejmują również edukację z psem- mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej. Pies uczestnicząc aktywnie w zajęciach motywuje do nauki i poprzez stworzenie przyjaznych warunków emocjonalnych zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy. Dziecko chętniej zapamiętuje treści, których bohaterem jest jego nowy przyjaciel – pies. Edukacja z psem pomaga również osobom o obniżonej percepcji lub niechęci (z różnych powodów) do przyswajania wiedzy i przebywania w szkole.
Zajęcia te w naszej placówce prowadzi certyfikowany specjalista – kynoterapeuta zerejestrowany w Polskim Towarzystwie Kynoterapeutycznym ( PTK ) z siedzibą w Elblągu.
Zajęcia są prowadzone indywidualnie dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka, w czasie ich trwania realizowane są następujące zadania:
- Przełamywanie lęku przed psem, a także pogłębianie kontaktu z nim poprzez: podchodzenie do psa, głaskanie go, przytulanie się do miękkiej sierści, słuchanie bicia jego serca;
- Kształtowanie orientacji w obrębie własnego ciała
- Poznanie budowy zewnętrznej psa;
- Wyzwalanie spontanicznej aktywności dziecka wobec psa, a także rozwijanie sprawności fizycznej poprzez luźne zabawy z psem: rzucanie psu piłeczki, kostki do gry, zabawa w berka, bieganie, prowadzenie psa na smyczy;
- Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia plastyczne: rysowanie, malowanie, wycinanie, układanie puzzli o tematyce kynologicznej;
- Doskonalenie umiejętności naśladowania ruchu całego ciała i poszczególnych gestów wykonywanych poprzez obserwowanie czynności wykonywanych przez psa i naśladowanie ich np. chodzenie, leżenie, siedzenie;
- Wyuczenie wykonywania czynności pielęgnacyjnych wobec psa: karmienie, pojenie, czesanie, wycieranie pyska, kąpiel, wychodzenie na spacer;
- Wdrożenie zasad bezpiecznego postępowania z psem;
- Kształtowanie nawyków higienicznych związanych z kontaktem z psem np. mycie rąk po zakończeniu zajęć;
- Doskonalenie zdolności poznawczych, szczególnie pamięci poprzez ćwiczenia w zapamiętywaniu np. ras psów, nazw akcesoriów związanych z psem;
- Doskonalenie sprawności aparatu cyrkulacyjnego : języka, warg. żuchwy poprzez oblizywanie się tak jak to robi pies, podnoszenie górnej wargi, udawanie żucia itp.
- Doskonalenie sprawności aparatu oddechowego poprzez dmuchanie w psią sierść, wyścigi kłębków psiej sierści, oddychanie w rytm oddychającego psa, naśladowanie szczekania, wycia, skomlenia psa, wyraźne wypowiadanie imienia psa (ważne u dzieci mających problemy z artykulacją);
- Wykształcanie umiejętności wyrażania swoich uczuć w sposób werbalny i niewerbalny.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania, odejmowania elementów, rozróżniania kolorów, klasyfikowania przedmiotów.
Obecność psa wzbogaca osobowość młodych ludzi, rozbudowuje ich świat wewnętrzny, stymuluje percepcję, wrażliwość i odpowiedzialność - stwarza niepowtarzalną, jedyną w swoim rodzaju atmosferę ułatwiającą komunikację i rozwój.