Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
Wczesne Wspomaganie Wspomaganie Dziecka na czym polega?
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA to nowa forma edukacyjno – rehabilitacyjna. Jest rozumiane jako wczesne oddziaływania stymulujące rozwój dziecka od momentu rozpoznania zagrożenia do podjęcia nauki w klasie I szkoły podstawowej, uwzględniające jego potrzeby i możliwości psychofizyczne oraz działanie mające na celu wsparcie i pomoc jego rodzinie
Dlaczego warto podjąć wczesne wspomaganie rozwoju?
- udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami im dzieckiem
- rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania
- udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem
- pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA to także przygotowanie rodziców do postępowania z dzieckiem w sposób zgodny z zapisami indywidualnego programu wczesnego wspomagania dziecka, a także kształtowanie pozytywnych relacji między rodzicem a specjalistą uczestniczącym we wspomaganiu.
Jak wnioskować o WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
- Warunkiem objęcia dziecka o zaburzonym rozwoju taką formą pomocy jest złożenie do Dyrektora SOSW podania i dołączenie oryginału opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
- Dyrektor przesyła wniosek do organu prowadzącego z prośbą o wydanie zgody na ilość godzin zajęć WWRD
- Rodzic/opiekun prawny może sam wystąpić o zorganizowanie zajęć do organu prowadzącego tj. do Zarządu Powiatu w Brzegu Spotkania z dzieckiem i jego rodzicami odbywają się w domu rodzinnym lub w placówce
- Zajęcia prowadzone są na ogół po 1-2 godziny w tygodniu (wymiar godzin pracy w miesiącu wynosi 4-8 na każde dziecko)
Zajęcia są prowadzone przez specjalistów:
- specjalistę wczesnej interwencji i wspomagania małego dziecka
- pedagoga
- oligofrenopedagoga
- tyflopedagoga
- logopedę
- terapeutę ruchowego
- rehabilitanta
- psychologa
- kynoterapeutę
Do problemów rozwojowych uzasadniających wskazania do kompleksowej opieki dzieci przez specjalistów SOSW należą:
- opóźnienie rozwoju psychoruchowego, w tym rozwoju mowy
- niepełnosprawność intelektualna
- autyzm wczesnodziecięcy
- zaburzenia słuchu
- zaburzenia emocjonalne
- sprzężona niepełnosprawność
- mózgowe porażenie dziecięce
- zespół ADHD